Bakalářská práce Můj olympijský sen představuje alternativní oděvní kolekci pro olympiádu v Tokiu 2020. Její autorka se snaží poukázat na to, že v současné spolupráci Českého olympijského výboru s firmou Alpine pro chybí designerská složka. Tuto kolekci můžete vidět společně s dalšími vybranými návrhy z TUL na právě probíhajícím Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku.
„Olympijská kolekce funguje jako poznávací znamení. Je to prestižní záležitost a vizitka každé země,“ říká autorka kolekce Rebeka Hanková a pokračuje: „Proto mě vždy mrzelo, že se ani nesnažíme přiblížit se ke kvalitě kolekcí ostatních zemí, od návrhu Christiana Louboutina pro Kubu po švédskou kolekci od H&M.“
Ani jinde v zahraničí není výjimkou, že olympijské kolekce vymýšlí světoví návrháři. Pro olympijské hry 2018 navrhl americkému družstvu dresy módní návrhář Ralph Lauren, značka Lacoste třetím rokem odívá francouzský tým a kanadským olympionikům navrhla svěží a přitom důstojnou kolekci dvojice tvořící pod značkou Dsquared2. Studentka fakulty textilní TUL dále dodává, že by Česká republika mohla jít cestou kompromisu podobně jako Velká Británie, které v posledních letech navrhuje kolekci sportovní značka Adidas ve spolupráci s návrhářkou Stellou McCartney. Výsledek jejich spolupráce ale rozhodně kompromisem není.
„Olympijská kolekce je navíc komerčně prodejná, proto je důležité, aby dobře sloužila nejen sportovcům, ale i jejich fanouškům. To klade na oděvy vysoké nároky, které není snadné skloubit dohromady,“ uzavírá mladá návrhářka popis počátečního impulsu k vytvoření své alternativní kolekce pro OH v Tokiu 2020.
V jako Věra, výkon a vítězství
Kolekce Rebeky Hankové vychází z historické tradice navrhování olympijského stejnokroje: „Český olympijský výbor se v minulosti inspiroval českými velikány k vyjádření podpory národního ducha. A pro Tokio byla jasná volba Věra Čáslavská, vrcholová sportovkyně ztělesňující dokonalou sportovní eleganci, která na LOH v Tokiu 1964 získala čtyři medaile, z toho tři zlaté. Čáslavskou dodnes obdivují i v Japonsku, proto bude její odkaz fungovat jako propojení obou kultur,“ vysvětluje studentka fakulty textilní. Za Českou republiku je tedy symbol jasný – V jako Věra a české retro.
Japonská filosofie i origami
Ke ztvárnění japonské kultury využila Hanková motivy skládaného papíru origami, který se promítá do skladů v různých částech oděvu, a často tak vytváří písmeno V. Druhým motivem zastupujícím japonskou kulturu je filosofie wabi-sabi: „Soustřeďuje se na přijímání krásy v její jednoduchosti a nedokonalosti a opěvuje asymetrii, simplicitu a neokázalost,“ vysvětluje návrhářka. Do oděvu se filosofie promítá jednak celkovým minimalistickým pojetím a volbou jedné základní barvy, dále pak v asymetrii linií vyobrazených v národních barvách a zdánlivé nahodilosti délky i tloušťky pruhů, které linie vytváří.
Svým návrhem ukazuje, že sport a elegance mohou stále jít ruku v ruce a propojením české a japonské kultury vytváří na první pohled jednoduchý celek, který je však plný symboliky a detailů: „Nenápadné odkazy a drobné detaily dodávají oblečení, které si denně bereme na sebe, hlubší význam,“ doplňuje Hanková.
Pro výrobu kolekce využívala mladá designérka materiály, které pochází výhradně od českých výrobců: „Mé poděkování patří hlavně firmám Mileta, AB-tex a Hedva, které mě během celého procesu podporovaly a jejichž ochota a profesionalita mě doteď nepřestává těšit. Navíc, proč hledat v zahraničí, když odborníky na textil s kvalitní nabídkou máme doma,“ uzavírá Hanková, která nechce své úvahy o oděvech pro olympioniky skončit bakalářskou prací: „Bylo by úžasné, kdyby tahle kolekce byla vstupenkou do designerského týmu pro příští kolekce na olympijské hry.“
Technická univerzita v Liberci má v současnosti 6000 studentů studujících na sedmi fakultách: strojní, textilní, přírodovědně-humanitní a pedagogické, na fakultě ekonomické, fakultě umění a architektury, fakultě mechatroniky, informatiky a mezioborových studií a nejmladší fakultě zdravotnických studií. Vedle fakult vede také Ústav pro nanomateriály, pokročilé technologie a inovace. Podle studie Think-tanku IDEA při Národohospodářském ústavu AV ČR je TUL pátá mezi organizacemi a firmami s nejcitovanějšími patenty v ČR, a řadí se tak za Zentivu nebo Škodu Auto. Mezi univerzitami je první.
Mgr. Barbora Jónová
Mluvčí TUL
Oddělení komunikace a marketingu
Technická univerzita v Liberci
E-mail: barbora.jonova@tul.cz
Tel.: +420 485 352 819
Mob.: +420 737 658 607
30. srpna 2019