Soutěž Start-up TUL vrcholila prezentací finálních 11 studentských projektů. Asi největšího ohlasu se dostalo projektu (A)TOP život zaměřenému na vytvoření komunity lidí s atopickým ekzémem. Porotě se líbil i projekt hydroponického pěstování BeeHydro. Ocenění se dostalo i Ecohausu, což je projekt distribuce ekologického pracího prostředku v ČR.
Letos se v soutěži nevyhlašovalo pořadí vítězů, každý ze šesti porotců zastupujících jednotlivé sponzory vybral svého favorita, jehož nápad se rozhodl podpořit.
I život s ekzémem může být TOP
Svým entuziasmem a osobním nasazením zaujala porotce Inka Teschinská, která za projekt (A)TOP život získala cenu Ekonomické fakulty TUL ve výši 30.000 Kč a k tomu 50.000 Kč jako cenu ŠKODA Auto.
S atopickým ekzémem se potýká od svého čtvrtého měsíce života a podle ní není o tomto onemocnění v Česku mnoho dostupných informací, přitom jím podle propočtů Inky trpí stále více lidí.
„Prevalence v populaci v průmyslově vyspělých zemích vzrostla za posledních 30 let třikrát, bavíme se tedy o 500 000 dětí s ekzémem a až 700 000 dospělých v České republice,“ řekla v pátek při prezentacích finalistů Inka Teschinská.
(A)TOP život má být edukativní platforma, která podává informace o atopickém ekzému přehledně na jednom místě. Cílem je kolem „značky“ také budovat komunitu lidí s atopickým ekzémem, aby si mohli poskytovat vzájemnou podporu a sdělovat si tipy.
„Tvořit osvětu, bořit mýty a přinášet info o nebezpečném syndromu Topical Steroid Whitdrawal, které v češtině chybí,“ dodává ke svým cílům Inka, která už před rokem nápad s úspěchem spustila na sociálních sítích.
Do budoucna by se projektem (A)TOP život chtěla zabývat na plný úvazek a rozšířit ho o přednášky a workshopy, organizovat setkávání lidí s ekzémem a jejich blízkých či ozdravné pobyty u moře. Zaměřit se chce také více na merchandise produktů pro lidi s atopickým ekzémem.
Bez půdy a v pěkném designu
Kateřina Blatoňová a Lukáš Veselý představili svou vizi hydroponického pěstování BeeHydro, což jim vyneslo v soutěži 30.000 Kč jako ocenění od Nadace Preciosa.
Jejich projekt má dvě roviny. „Už nyní pěstujeme microgreens a prodáváme je v mističkách do Lipo.ink, na krajský úřad i do liberecké nemocnice a několika podniků v Liberci, kde je používají pro přípravu pokrmů,“ říká Kateřina a doplňuje, že chtějí nabídku rozšířit o mátu, meduňku, salát a další zeleninu.
Hydroponické pěstování nabízí podle autorů projektu řadu výhod, protože pěstování v živném roztoku bez půdy umožňuje pěstovat také vertikálně, bez půdních škůdců a sklízet několikrát do roka.
Druhou linkou jejich projektu je plně automatický hydroponický set na bylinky pro domácnost.
„Jednou za měsíc doplníte vodu a hnojivo, které vám dodáme, a pak už systém funguje bezúdržbově, jen sbíráte úrodu. Roztok se bude automaticky doplňovat hnojivem ze zásobníku podle údajů naměřených pH senzory. A celé to bude napojené na mobilní aplikaci,“ nastínil porotě Lukáš Veselý.
Zavedli by i předplatné, díky kterému by zákazníci získávali semínka a hnojivo bez nutnosti se starat o jejich objednání.
Poloautomatický prototyp domácí pěstírny už BeeHydro mají. Podle jejich byznys plánu by sety vyráběli ručně místní řemeslníci a jejich přidanou hodnotou by tak byl design, který si doma s chutí vystavíte.
Praní o 98 % lehčí
Nápadem, který už se také podařilo uvést v život, je prací prostředek v papírku.
Prodej se spustí 20. 12. 2021 na platformě hithit.com, kde jeho vznik budete moci podpořit.
„Papírek s účinným prostředkem se v pračce rozpustí a nezůstanou po něm žádné stopy, jen čisté a voňavé prádlo. Poslouží rodinám, i těm, co nemohou nosit těžké nákupy jako třeba senioři nebo těhotné ženy, uvítat by ho mohli i čeští kempeři,“ slibuje si Petra.
Cenově je podle ní Ecohaus srovnatelný s klasickými prášky a gely. Jeho výhodou je, že pro stejný počet vyprání použijete a kupujete v přepočtu na váhu o 98 % méně materiálu. A důraz klade Petra také na složení, které je k přírodě šetrné.
„Nabízíme super lehké a skladné řešení pracího prostředku v elegantním designu, žádné toxické složení, žádné chození do popelnice s plastovými obaly, žádný nepořádek. Ulevíte zádům, pokožce, přírodě a hlavně peněžence,“ shrnula Petra Doubková na prezentaci finalistů Start-up TUL 2021 výhody ekologického pracího prostředku v papírku Ecohaus.
Ze soutěže si odnesla nefinanční odměnu ve výši 25.500 korun od Libereckého podnikatelského inkubátoru Lipo.ink.
Porota ocenila také Tanganicu, což je marketingový nástroj, kterým si klient, a to i úplný laik ve světě IT, pomocí webové aplikace nastaví a spustí reklamy na Googlu a Facebooku tak, aby přivedly potenciální zákazníky na jeho e-shop.
Původně studentský nápad už trojice autorů Filip Svárovský, Robert Tichý a Samuel Machat spustila před rokem a neustále pracuje na jeho vylepšení. Ujal se, Tanganica má dnes 60 klientů a nabrala do týmu další posily. V soutěži získal projekt mentoring v hodnotě 15.000 korun od CzechInvestu.
Nadace Jablotron ocenila 50.000 korunami Jaroslavu Frajovou a její Binner, projekt chytrých popelnic, které do aplikace nahlásí, nakolik jsou plné. Systém by měl obcím ušetřit peníze za svoz odpadu a zároveň jim vygenerovat data, kolik odpadu jejich obyvatelé vyprodukují.
Porotě se v pátek v univerzitní aule představilo ještě dalších šest finalistů. Prezentace byly streamované, video z finále soutěže je dostupné zde.
„Soutěž je platformou, kterou podporujeme u studentů napříč univerzitou podnikavost. Podle projektů letošního ročníku i ročníků předchozích soudím, že to funguje velmi dobře a to mě těší ze všeho nejvíce. Letos mám obzvláštní důvod k radosti, protože cenu ekonomické fakulty si odnáší naše studentka za projekt (A)TOP život, který není jen o byznysu, ale má velký celospolečenský přesah,“ říká k letošnímu ročníku soutěže Start-up TUL děkan Ekonomické fakulty TUL Aleš Kocourek.
Soutěž Start-up TUL organizuje sedmým rokem Student Business Club, což je iniciativa pro rozvoj podnikavosti na Technické univerzitě v Liberci. V rámci soutěže dostal každý tým mentora s bohatými zkušenostmi z oblasti byznysu, který ho soutěží od začátku provází. Účastníci také po celý rok absolvují workshopy, semináře a setkání s dalšími zkušenými hosty a lektory, kteří působí v oblasti byznysu a marketingu. Sponzory a partnery soutěže Start-up TUL jsou Lipo.ink, Škoda Auto, Czechinvest, Nadace Preciosa, Nadace Jablotron a domácí Ekonomická fakulta TUL, kteří také nejúspěšnější projekty odměnili finančními částkami a dalšími hodnotnými cenami.
Úspěšnými projekty předchozích ročníků, které už vstoupily na trh, je například pouzdro pro aktivní běžce Binder od Martina Skalníka, aplikace pro porovnání cen nemovitostí Valuo od Radka Šitery nebo projekt svítidel ze včelího vosku, která tvoří samy včely – Beehive studenta Eduarda Seiberta. Více na www.sbc-tul.cz.
Radek Pirkl
mluvčí TUL
radek.pirkl@tul.cz
734 518 418
30. listopadu 2021